Stage opdracht
Software engineering / Gaming
Ontwikkeling van droneshow ontwerp software
Opdracht omschrijving
Het doel van deze stageopdracht is de ontwikkeling van software waarmee light-showdrones (drones met een lampje) middels figuren kunnen worden aangestuurd.
Een uitgebreidere beschrijving
Steeds meer zie je dronelichtshow ter vervanging of aanvulling van vuurwerkshows. Beter voor het milieu, beter voor mens en dier. Veel meer af te stemmen op het onderwerp waarvoor de show is bedacht. In het begin van deze techniek werd gebruik gemaakt van opeenvolgende statische 2D plaatjes. Snel erna kwamen de 3D objecten welke ook konden roteren. Verder werd veel met lichteffecten gewerkt waar er beweging in kwam.
Met deze stageopdracht gaan we de lat nog hoger leggen. We willen 3D animaties met lichteffecten en muziek synchronisatie kunnen maken in jouw software.
De volgende eisen worden gesteld aan de software:
Starten met een 2d object
Dit 3D maken door diepte toe te voegen of van een 3D object meerdere foto's maken vanuit verschillende hoeken
Licht layers over het object leggen (bijv rollend, vallend, enz (kijk eens naar Twinkly software))
Licht layers op muziek aansturen
Overgangen maken van 3D object naar 3D object (geautomatiseerd)
Animaties van 3D objecten (bijv. vlaggenmast waar de vlag gehesen wordt)
Beweging van drones op muziek (bijv op pitch of frequentie)
Tijdslijn gebaseerd
Toe kunnen voegen van effecten (explosies, vuurwerk, confettie kanon, ...)
DMX aansturen van apparaten van derden (stobe, lichten, laser, rook, vuur, ...) (in de tijdlijn)
Objecten of delen van animaties als standaard blokken kunnen opslaan (voor hergebruik)
Al het bovenstaande database based maken
We staan open voor creatieve ideeën
De software hoeft niet zelf geschreven te zijn. Als de functionele eisen van hierboven al in een pakket zitten, welke geconfigureerd moeten worden, is dat ook goed. Liefst open source software gebruiken zoals Blender.
Kortom:
Een niet heel erg computer geïnteresseerd persoon moet via jouw software een droneshow in elkaar kunnen knutselen.
Functie eisen
Handig zijn met 3D modellering en animatie
Beetje ervaring in Adobe Première (o.i.d.)
Beetje ervaring met licht animatie software
Beetje ervaring met geluid omzetten in wiskundige functies
Gegevens opslaan in een database
Je tanden willen zetten in een complexe opdracht. Ons advies is om het in een tandem te doen.
Gevraagde/te ontwikkelen kennis
3D modelleren
Objecten volgens een tijdlijn uitvoeren
Beweging laten plaatsvinden op geluid
3D objecten in databases opslaan
Tijdlijnen objecten in databases opslaan